Gabriella har skrivit en recension av Himmelstrand, John Ajvide Lindqvists nya skräckis.
Tio personer i fyra husvagnar, helt vanliga människor från en
campingplats, vaknar en morgon och finner sig förflyttade till en
oändlig gräsmatta. Det finns inget att se vid horisonten, himlen är
skrämmande tom, och den enda kvarvarande kontakten till yttervärlden
verkar vara radion som tar in gamla svensktoppklassiker och inget annat.
Att dessa personer överhuvudtaget möts, beror bara på campingplatsens
slumpartade fördelning av parkeringar. Där finns butiksägarens familj,
med varm sammanhållning och ett skrämt barn. Fotomodellen och
fotbollsspelaren och deras söta lilla flicka; en skön idyll full av
sprickor med mörka hemligheter som växer och gror i himmelstrandens
öppna fält. Två mjölkbönder, gamla män med vuxna barn, som hittat närhet
hos varandra, och Donald och hans fru som delat många år - kanske inte
helt lyckliga, men välkompromissade - i sin stora husvagn fäst vid den
amerikanska bilen.
Det finns ingen annan omkring dem, men som de upptäcker när de ger sig
ut i tomheten, rymmer vidderna allt de tagit med sig... från barndomens
fasor och förödmjukelser, till outtalade drifter och efterlängtade
verkligheter.
Ett kammarspel på en oändlig slätt, kan det verkligen vara skrämmande?
Enormt så, om det skrivits av John Ajvide Lindqvist. På samma skickliga
sätt som han fångat Blackeberg och andra platser i Sverige, tecknar han
nu de fångade personerna och deras husvagnar - med förtält och
gasolspisar och radioapparater av olika generationer och prisklasser -
som miniporträtt av en viss värld. Det är ett Sverige; inte hela
Sverige, men ett som växt upp med Abba, Björn Skifs, schlager,
svensktopp och folkhem i dess olika skiftningar. Romanens titel kommer
från låtskrivaren Peter Himmelstrand, men under den här tomma himlen,
närs gräset av blodig jord, och det är inte kärlek och dansande drömmar
som verkar vandra runt i kanten av ens synfält.
Det är lite svårare att komma in i romanen än många andra av Ajvide
Lindqvists böcker, med de många klippen mellan personer och den
främmande miljön. Men allt eftersom berättelsen växer fram, och minnen
från det förflutna avslöjas, blir jag mer och mer fäst vid den.
Spänningen finns där från första sidan - hur kom de dit? Var är ens
"dit", och vågar man försöka ta reda på det? Några kapitel in i romanen,
är det snarare de olika människoödena som fångar mig och lockar mig
vidare (bara lite till, ett par sidor - det är helt klart en bok svår
att lägga ifrån sig när man börjat) och samtidigt bleknar aldrig den
märkliga omgivningen bort.
Himmelstrand är ett nytt grepp för Ajvide Lindqvist och är ett lyckat
sådant. Jag påminns på vissa sätt om Stephen Kings Under Kupolen, där en
småstad isoleras från resten av världen. Ingen vet hur det gick till
eller varför de valts ut, men den sanna mardrömmen börjar först när
intriger och små grymheter blossar upp. Här är romanfigurerna ännu mer
isolerade såklart, och deras världar i miniatyr i form av husvagnarna
kan beskrivas med detaljerad ömhet.
Jag tänker på Sartre - Helvetet är andra människor - och hoppas att en
teater någon gång sätter upp Himmelstrand på en scen, något jag tror kan
bli magiskt i rätta händer. Tills dess Youtubar jag gamla schlagerlåtar
och inser att det inte finns någon form av trallvänlig popmusik Ajvide
Lindqvist inte kan fylla med fasans återklang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar