Det var ett tag sedan Neal Stephensons senaste renodlade (nåja) SF-roman Anathem kom ut, närmare bestämt 2008. Nu är det alltså dags igen, och denna gång håller vi oss till vår planet och dess omedelbara närhet.
Stephenson har länge argumenterat för att SF-författare borde skriva mer
positiva berättelser, och inte snöa in på dystopier och apokalypser
till höger och vänster, utan att skriva sådant som kan inspirera en ny
generation vetenskapskvinnor och -män att vilja förändra och förbättra
världen. I sin nya roman Seveneves har han bestämt sig för att göra just
det, men en liten twist: boken utspelar sig under och efter en
katastrof av gigantiska mått; närmare bestämt jordens och månens
förintelse, och allt levandes död.
En tidig morgon sprängs vår måne. Det är ingen explosion med eld och
splitter som man ser i filmer, utan det börjar med en puff, varpå månen
täcks av ett dammoln, och när dammet lagt sig har den delats upp i sju
stora bitar och oräkneliga små. Astrofysiker på jorden, med Dr. Dubois
"Doob" Harris i spetsen, förstår snabbt att dessa sju stora bitar kommer
att börja krocka med varandra och delas upp i allt mindre bitar som i
sin tur krockar med varandra i allt högre takt, varpå jordens
dragningskraft kommer att dra ner alla dessa bitar mot jorden.
Den Vita Skyn kommer att ersättas av det Hårda Regnet, och jorden kommer
att brinna i tusentals år.
Insikten om att ingen kommer att överleva detta bombardemang av
månstenar sätter fart på världens folk, som inser att det enda sättet
för mänskligheten att överleva är att skicka ut så många som möjligt
till den internationella rymdstationen ISS, där vi åtminstone i teorin
ska kunna bygga oss en framtid på den kraftigt ut- och ombyggda
rymdstationen.
Ombord på ISS befinner sig robotexperten Dinah MacQuarie och stationens
kapten Ivy Xiao, och det blir deras uppgift att med hjälp av astronauter
från alla världens hörn samordna arbetet att säkra mänsklighetens
framtid, ett arbete som kommer att kräva mycket blod, svett och tårar.
Femtusen år senare återvänder överlevarnas ättlingar, nu uppdelade i sju
distinkta människoraser, till sitt urhem som efter århundraden av
terraformering och utplantering av djur och växter äntligen börjat leva
upp igen.
Boken kan delas in i tre delar: före, under, och efter katastrofen.
Första delen är på samma gång halvt panikartad och klaustrofobisk
men trots det optimistisk. Han visar hur mänskligheten lägger allt
käbbel åt sidan inför en nära förestående och oundviklig katastrof, för
att istället hjälpas åt att rädda det som räddas kan. Alla jordens
resurser läggs på att skicka upp raketer fyllda till brädden med
material och människor till ISS, där arbetet med att bygga en hållbar
framtid aldrig stannar upp.
Andra delen kännetecknas av en överhängande paranoia, stress och
framför allt sorg över det som sker. Huvudpersonerna gör sitt bästa för
att hantera situationen, men det blir allt tydligare ju längre vi kommer
att när jorden brinner och alla du någonsin träffat är döda, då kan det
vara svårt att känna optimism inför framtiden.
Tredje delen känns till en början som en helt annan bok, tills
några av de personlighetsarketyper vi lärt känna i de tidigare delarna
börjar visa sig igen. Han målar upp en spännande och relativt trovärdig
framtidsvärld, där människorna efter årtusenden i rymden nu försöker
vänja sig vid tanken på att en dag kunna återvända till planeten de kom
ifrån.
Persongalleriet är stort och varierande, men vi följer främst Dinah och
Doob. Bland de många andra karaktärerna kan man dra paralleller till
några av nutidens mest kända vetenskapsmän och entreprenörer, bland
annat Neil deGrasse Tyson och Elon Musk.
Att personer från bokens första två delar känns igen i den tredje delens
karaktärer är en fin passning till Stephensons tidigare bok
Cryptonomicon, och de tre volymer (Quicksilver, The Confusion och The
System of the World) som utgör 3000-sidorsmastodonten The Baroque Cycle.
Som bekant utspelar sig Cryptonomicon under sent 1900-tal, och The
Baroque Cycle under sent 1600-tal, men de personer vi får följa har sina
motsvarigheter i båda århundraden. Här är det inte lika tydligt, men
det hjälper ändå till med att knyta ihop de tre delarna.
Som vanligt är Stephenson teknisk i sitt skrivande, och denna gång
handlar det mest om omloppsbanor, raketmotorer och genetik. Det blir
dock inte lika bastant som i Cryptonomicon eller Anathem, utan vävs in i
texten på ett mer naturligt sätt jämfört med tidigare. Det är
fortfarande rätt så tung SF men helt enkelt mer lättillgängligt än
tidigare.
Trots att jag har boken i färskt minne, och inte riktigt har smält allt
ännu, så vågar jag nog påstå att det är det bästa han skrivit på många
år. Seveneves framstår som en blandning mellan hans tidigare SF-romaner
och de technothrillers han med jämna mellanrum får för sig att skriva,
men dragningen mot optimistisk SF byggd på stora idéer är ändå bokens
kärna. Framför allt är det karaktärernas styrkor och svagheter som bär
historien, och trots att det inte råder brist på självuppoffrande
heroism så känns de som verkliga och levande människor.
Den enda lilla invändningen jag har är att bokens tredje del lätt hade
kunnat vara dubbelt så lång, men samtidigt lämnar den utrymme för
fantasin, och det är väl ändå litteraturens främsta uppgift?
Tobias Asplund
Räknas inte Reamde som sf? Den kanske är för nära framtid och "bara" blir en technothriller? Gränsen däremellan är ju inte helt solklar.
SvaraRaderaJa, visst kan Reamde räknas som SF, men kanske mer i meningen spekulativ fiktion och inte science fiction.
SvaraRadera/Tobias.