fredag 24 oktober 2014

Sf-Bokhandeln fredag

(Se upp för högtravande bildspråk mot slutet.)

Klockan i Tyska kyrkan slår tio långsamma slag. Jag tar bort STÄNGT-skylten, låser upp och står med kaffekopp i hand en stund på Västerlånggatan. Ett fint regn faller, det är grått och dunkelt i gränderna och knappt en människa i sikte. En ilsken glassbil backar högljutt tillbaka mot Slottsbacken, ty Gatukontoret har grävt ett hål mitt i gatan men glömt att sätta ut den trekantiga gubben som gräver-skylten.

Jag föreställer mig att någon som sökt skydd från regnet inne på Espresso House mitt emot lyfter blicken och drar slutsatsen att mannen där på andra sidan gatan med kaffekoppen i handen inte kommer att få några kunder den här förmiddagen. Kanske känner hen ett stygn av medlidande. Stackars bokhandlare. Men. Det finns alltid, alla dagar i veckan, morgonpigga män med barnvagnar.

Det är enkelt att bevisa. Välkommen valfri morgon till Sf-Bokhandeln och se själv. Vi har minst två ensamkommande män med barnvagn i butiken varje förmiddag. Som parkerar fel bland böcker och prylar och artikulerar högljutt allt de ser. Den här farbrorn heter DARTH VADER, och det lilla gröna gubben här är YODA. Nej, inte ÅDA. YÅÅÅÅÅÅÅDA! Som sedan smiter upp på spelavdelningen för lillan råkade visst mot alla odds somna. Ursäkta, jobbar du här? Kan du hålla ett öga på Leia? Klart att jag kan.

Och jag säger inte: Du lurar dig själv, du pappa med barnvagn mitt livet. Reglerna är annorlunda, du har bara inte upptäckt det ännu. Och du har redan införskaffat expansionen, men inte till Eldritch Horror Board Game som du så ömt håller i famnen, utan till själva livet så som du trodde att det var. Brädspelet kommer att packas upp men inte spelas, inte på den här sidan om dagistillvaron i alla fall, de gamla gudarna får ostört fortsätta slingra tentakler över världen.

Men var inte rädd. Fortsätt YÅÅÅÅÅDA! dig, rulla vagnen och följ med glädje expansionens nya regler genom livet. Då kommer du en dag att hitta Eldritch Horror-lådan på vindsförrådet, bära ned den och titta på frågande lilla Leia som nu har blivit stor. Och hon kommer att se den nästan självlysande glädjen i dina ögon och nicka jakande. Sedan sitter ni bland mystery- och researchkort och tillsammans – äntligen! - besegrar de gamla gudarna och räddar världen från mörkret.

Maths


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar