Boken handlar till viss del om att resa i tiden och försöka förändra det
förflutna, men till skillnad från många tidsresehistorier är inte The
Peripheral en sedelärande berättelse om faran med att förändra
historien. Snarare resonerar den kring vår förmåga att förstå - och
påverka - det förflutna eller framtiden. Kan vi kliva ut ur våra låsta
tankestrukturer och förstå en historisk epok på något meningsfullt sätt?
Kan vi förändra den? Gibson besvarar delvis den frågan i romanens språk
och struktur, där läsaren gradvis får upptäcka och tolka nya begrepp
och sammanhang och fundera kring hur de kan sättas samman.
Det låter kanske lite abstrakt, men det är lätt att säga för mycket om
The Peripheral. Det är en bok man helst ska upptäcka medan man läser.
Den som vill uppleva boken helt utan ”spoilers” slutar lämpligen att
läsa här.
Det hela tar sin början i Appalacherna, det ständiga bakvattnet i
amerikansk film och prosa. För Gibson är det en slags hemkomst. Han
växte upp i Wytheville, en liten stad i Appalacherna. Beskrivningen av
det lilla countyt där krigsveteranen Burton och hans syster Flynne
hankar sig fram på småjobb är välgjord och konkret. Droghandel är
traktens stora industri, och det gäller att veta när man ska stänga
öronen för att inte dras in i tung brottslighet. Syskonparet för en
ojämn kamp för att få fram pengar till sin mammas mediciner.
Både Flynne och Burton har ägnat sig åt professionellt datorspelande.
Senast har Burton lejts för att spela ett märkligt spel i en diffus
miljö. Han får förhinder efter att ha slagits med religiösa fanatiker
och slängts i buren av ”Homes”, Homeland Security, som fungerar som en
statlig militärpolis. Flynne tar hans pass i spelet och får se något som
ser ut som ett mord, i något hon antar är London, men något är väldigt
konstigt med både staden och mordet.
Det dröjer inte länge förrän Flynne och Burton kontaktas av
”spelbolaget”, företrätt av en nervös man vid namn Wilf Netherton, och
varnas för att någon har skickat lejda mördare efter dem, någon som vill
tysta vittnena till ”mordet”. Det blir början till en allt mer skruvad
historia där Flynne, Burton och alla deras grannar dras in i ett
märkligt ekonomisk vågspel som kan komma att förändra historien.
Persongalleriet är färgstarkt: en svårt krigsskadad veteran som lever
upp i mötet med futuristisk drönarteknologi, en hemlig agent med dryga
hundra år på nacken och en storslagen agenda, ryskättade oligarker som
har köpt upp halva det framtida London, knarklangare och
småstadspoliser. Handlingen är i grunden en thriller av det gammaldags
slaget – berättad i brottstycken som så småningom blir en helhet. Jag
trivdes förträffligt ända fram till slutet, som precis som i Gibsons
andra romaner kändes lite avslaget. Men det vad gör det? Vägen dit var
definitivt värd pengarna.
Gunilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar