För sisådär åtta år sedan rekommenderade jag Peter Watts
Hugo-nominerade kontakt-med-främmande-objekt-roman Blindsight. Den handlade om
hur en grupp observatörer skickades ut till solsystemets yttersta gräns för att
ta en titt på ett märkligt objekt som dykt upp där. För mig var den främsta
poängen med Blindsight beskrivningen av rymden och de oerhört obegripliga
objektet som väntade på resenärerna.
Nu har Watts skrivit en uppföljare. Den har ett snarlikt
tema – men är ändå ganska annorlunda. Här är rymden mer en scen än en
huvudperson, och Echopraxia handlar mer om det mänskliga än det obekanta. Mest handlar
den om människan i rollen som biologisk varelse med hela sin evolutionshistoria
i bagaget – och vad hon kan komma att förvandlas till.
Liksom i Blindsight är det en ”oförbättrad” människa som
står i centrum. De är ovanliga och behandlas ofta med förakt av den förbättrade
och förstärkta människomajoriteten. Vår normalmänniska heter Daniel Brüks och
är biolog. Efter en traumatisk upplevelse där hans forskningsresultat
missbrukades grovt har han dragit sig tillbaka till ett ökenområde där han
ägnar sig åt fältstudier. Enda grannarna är en grupp munkar från Bicameralerna,
en orden där medlemmarna sammanlänkas till ett kollektivt medvetande med
intellektuell förmåga vida större än Daniels.
Handlingen tar fart när Daniels stilla öken invaderas av en
Valerie, en ”vampyr” från en återskapad gammal hominidgren, och hennes
zombie-livvakter. Daniel tar sin tillflykt till munkarnas kloster. Det vill sig
inte bättre än att han snart befinner sig ombord på ett av munkordens
rymdskepp, med siktet inställt på solen. Ombord på skeppet finns ett gäng
munkar och tolken munkarna använder för att kommunicera med omgivningen, Valerie
och hennes livvakter, och Jim Moore, som händelsevis är pappa till
huvudpersonen från Blindsight. Daniel är den enda ”kackerlackan”, som
oförändrade människor kärleksfullt kallas.
Resan går mot en
kraftstation nära solen, där munkarna ska möta något de kallar ”asteroidens
änglar”. När de väl kommer fram blir historien för en stund en väldigt konkret
rymdskräckis, på samma utmärkta sätt som i Blindsight.
Mer ska jag inte säga, mer än att jag tyckte slutet var
väldigt lyckat. Efter slutet följer en stor eftertext med förklarande partier
och källhänvisningar för den som vill dyka djupare i Watts arbete med texten.
Några har klagat på det, men jag tycker att det förstärker upptäckarglädjen i
läsandet att ha ”faktabitar” tillgängliga om man så vill. De behöver (precis
som avsnittet om piptobak i början av Sagan om ringen) dessutom inte läsas.
Boken står stadigt på egna ben.
Gunilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar